Hoe gaat Mozard om met cliënt- en voorzieningenbeheer?
Omgaan met de uitdagingen in het Maatschappelijk & Sociaal domein
Gemeenten werden in 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk & inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een deel van deze taken hadden gemeenten al, een deel namen zij over van de Rijksoverheid. Deze veranderingen, de transities welke bekend staan als de drie decentralisaties (3D's), vragen om een goede ICT ondersteuning voor de regisseur, de ketenpartners en de burgers.
Het eerste jaar is bijna voorbij. Er is landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht besteedt aan de uitdagingen voor de informatievoorziening die de decentralisaties met zich mee hebben gebracht. Het bekendste voorbeeld is wel de landelijke problematiek rondom de persoons- gebonden budgetten bij de sociale verzekeringsbank (SVB). Toch is de decentralisatie van "lichte zorg" van het rijk naar de gemeente beheerst verlopen, aldus staatssecretaris van Rijn.
In onderstaande whitepaper word je meegenomen in de daadwerkelijke uitdagingen die het afgelopen jaar in de praktijk aan het licht zijn gekomen, de wijze waarop zaak- en objectgericht werken met een flexibel en zelf te configureren systeem heeft bijgedragen bij het oplossen van problemen, en we geven je een kijkje in de keuken van gemeenten die deze uitdagingen succesvol zijn aangegaan.
Hoe gaat Mozard om met cliënt- en voorzieningenbeheer?
Mozard maakt het mogelijk direct vanuit een zaak een cliëntdossier aan te maken. Wanneer een burger zich met een informatieverzoek bij de gemeente meldt en na onderzoek blijkt dat er een formele aanvraag van een voorziening volgt, wordt automatisch een dossier voor deze klant aangemaakt; bij bestaande klanten wordt het dossier bijgewerkt.
Alle gegevens die in de zaak zijn vastgelegd worden overgenomen in dit dossier, zodat ook op cliëntniveau inzichtelijk is wat de historie van de betreffende cliënt is.
Wanneer er vervolgens een voorziening wordt toegekend wordt deze vastgelegd in een voorzieningsdossier, zodat ook rondom de voorziening in één oogopslag alle informatie inzichtelijk is. Dit dossier wordt gekoppeld aan het bestaande cliëntdossier zodat ook bij de cliënt inzichtelijk is van welke voorzieningen hij of zij gebruik maakt.