Naar hoofdinhoud
Orkestreert de dienstverlening!

Wat is de WMO?

Omgaan met de uitdagingen in het Maatschappelijk & Sociaal domein

Gemeenten werden in 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk & inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een deel van deze taken hadden gemeenten al, een deel namen zij over van de Rijksoverheid. Deze veranderingen, de transities welke bekend staan als de drie decentralisaties (3D's), vragen om een goede ICT ondersteuning voor de regisseur, de ketenpartners en de burgers.

Het eerste jaar is bijna voorbij. Er is landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht besteedt aan de uitdagingen voor de informatievoorziening die de decentralisaties met zich mee hebben gebracht. Het bekendste voorbeeld is wel de landelijke problematiek rondom de persoons- gebonden budgetten bij de sociale verzekeringsbank (SVB). Toch is de decentralisatie van "lichte zorg" van het rijk naar de gemeente beheerst verlopen, aldus staatssecretaris van Rijn.

In onderstaande whitepaper word je meegenomen in de daadwerkelijke uitdagingen die het afgelopen jaar in de praktijk aan het licht zijn gekomen, de wijze waarop zaak- en objectgericht werken met een flexibel en zelf te configureren systeem heeft bijgedragen bij het oplossen van problemen, en we geven je een kijkje in de keuken van gemeenten die deze uitdagingen succesvol zijn aangegaan.

Wat is de WMO?

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning helpt mensen met een beperking door praktische hulp en ondersteuning aan te bieden. Sinds 2006 zijn ambtenaren verplicht om te controleren of voorzieningen ook nulde- of eerstelijns opgepakt kunnen worden. Er komt dus meer verantwoordelijkheid bij de directe omgeving te liggen voordat de gemeente hulp biedt. Een eerste informatieverzoek naar hulp zal dan ook leiden tot een huisbezoek waarbij de ambtenaar vaststelt of de klant inderdaad hulp van de gemeente moet ontvangen of dat er bijvoorbeeld familie, buren of vrienden zijn die de ondersteuning kunnen bieden die nodig is.