Naar hoofdinhoud
Orkestreert de dienstverlening!

Hoe ondersteunt Mozard de WMO?

Omgaan met de uitdagingen in het Maatschappelijk & Sociaal domein

Gemeenten werden in 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk & inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een deel van deze taken hadden gemeenten al, een deel namen zij over van de Rijksoverheid. Deze veranderingen, de transities welke bekend staan als de drie decentralisaties (3D's), vragen om een goede ICT ondersteuning voor de regisseur, de ketenpartners en de burgers.

Het eerste jaar is bijna voorbij. Er is landelijk, regionaal en lokaal veel aandacht besteedt aan de uitdagingen voor de informatievoorziening die de decentralisaties met zich mee hebben gebracht. Het bekendste voorbeeld is wel de landelijke problematiek rondom de persoons- gebonden budgetten bij de sociale verzekeringsbank (SVB). Toch is de decentralisatie van "lichte zorg" van het rijk naar de gemeente beheerst verlopen, aldus staatssecretaris van Rijn.

In onderstaande whitepaper word je meegenomen in de daadwerkelijke uitdagingen die het afgelopen jaar in de praktijk aan het licht zijn gekomen, de wijze waarop zaak- en objectgericht werken met een flexibel en zelf te configureren systeem heeft bijgedragen bij het oplossen van problemen, en we geven je een kijkje in de keuken van gemeenten die deze uitdagingen succesvol zijn aangegaan.

Hoe ondersteunt Mozard de WMO?

De ondersteuning van Mozard voor het WMO-proces verloopt vanaf de eerste aanvraag tot het registreren van een eventuele voorziening. Hieronder wordt een globale beschrijving van deze ondersteuning gegeven.

Via een webformulier doet de burger een informatieverzoek. Dit formulier staat direct opgenomen in de bestaande informatie over de Wmo op de gemeentelijke website; de burger hoeft dus geen ingewikkelde zoekacties uit te voeren. Op het webformulier kan direct alle informatie rondom de ondersteuningsbehoefte worden ingevuld, dit verschilt per gemeente en kan dan ook specifiek voor uw gemeente worden vormgegeven.

Naast de gegevens rondom de situatie van de burger en de gewenste ondersteuning worden ook de persoonsgegevens uitgevraagd; wanneer hiervoor DigiD wordt gebruikt worden deze prefill ingevuld op basis van de BRP-gegevens van de burger.

Na verzending van het webformulier wordt er direct een zaak aangemaakt voor de behandeling van het informatieverzoek. De kenmerken van deze zaak worden rechtstreeks overgenomen vanuit het webformulier; de consulent hoeft deze niet over te typen maar heeft ze direct ter beschikking.

Als blijkt dat er een aanvraag voor één of meerdere voorzieningen volgt uit het informatieverzoek kan er (zowel handmatig als automatisch) een vervolgzaak worden gestart voor het behandelen van deze aanvraag. Deze vervolgzaak blijft in beeld bij het informatieverzoek, en viceversa; op deze manier blijft het proces inzichtelijk voor de consulent.

De afhandeling van de voorzienings-zaak gebeurt, net als bij het Informatieverzoek, op een manier zoals deze door de gemeente zelf wordt beschreven; ook hier ligt het proceseigenaarschap bij de gemeente en faciliteert Mozard het werkproces op optimale wijze.

Wanneer de behandeling van de voorzieningszaak wordt afgerond kiest de consulent het corresponderende resultaat. Als blijkt dat er een voorziening kan worden toegekend wordt voor deze voorziening automatisch een dossier aangemaakt. Het eerder aangemaakte cliëntdossier wordt automatisch aan dit dossier gekoppeld, zodat inzichtelijk is welke voorzieningen bij welke cliënt spelen (en welke cliënt de 'eigenaar' is van de voorziening).